۱۰ خوردنی مفید ازبرای کنترل قند خون- اخبار رسانه ها – اخبار تسنیم

به گفته گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، کلید تنظیم قند خون درون افراد مبتلا به پیش‌دیابت یا دیابت، داشتن برنامه غذایی مناسب این بیماری هست.

درون ادامه به نقل از سایت تخصصی “ان‌دی‌تی‌وی”، فهرستی از انتخاب‌های مناسبِ افراد مبتلا به دیابت ازبرای افزودن به رژیم‌ غذایی‌شان آورده شده هست:

۱) انواع حبوبات:همه انواع حبوبات اعم از عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا سیاه یا نخود، شاخص گلوکز (شاخص گلیسمی) پایینی دارند و این بدان معناست که کربوهیدرات موجود درون خود را به تدریج آزاد می‌کنند. از همین رو احتمال افزایش قند خون پس از مصرف آن‌ها بسیار پایین هست. بر اساس یک مطالعه گذشته، مصرف روزانه یک فنجان حبوبات به مدت وقت سه ماه به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم گلیسمی، سطوح هموگلوبین گلیکوزیله را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

۲) سیب:بسیاری از افراد تصور می‌کنند هیچ میوه‌ای درون رژیم غذایی افراد دیابتی وجود ندارد ولی این تصور غلط هست. میوه‌هایی هم‌چون سیب که شاخص گلیسمی پایینی دارند را می‌توان درون رژیم غذایی دیابتی مصرف کرد. خوردن روزانه یک سیب مزایای دیگری نیز دارد به چه دلیل که سیب حاوی فیبر بالا و ویتامین C بوده و فاقد چربی هست. هم‌چنین احتیاج به گفتن این نکته نیست که میان‌وعده‌ای راحت و قابل حمل محسوب می‌شود. می‌توانید سیب را به صورت خام بخورید یا با دارچین پخته و میان‌وعده‌ای گرم تهیه کنید.

۳) پودرهای مخصوص دیابت:بعضی روزها تصمیم‌گیری ازبرای انتخاب یک خوردنی‌ مناسب می‌تواند کار دشواری باشد. ولی بعضی پودرهای آماده درون بازار وجود دارد که حاوی کربوهیدرات‌هایی هست که به آرامی هضم و جذب می‌شوند تا به کاهش قند خون کمک کنند و از این رو ازبرای دیابت مناسب هستند. این پودرها معمولا درون هر وعده کمتر از ۲۳۰ کالری دارند. درون صورتی که این پودرها را همیشه به همراه داشته باشید، می‌توانید درون هر وقت آن را با آب مخلوط کرده و میان‌وعده‌ای سالم و ایمن داشته باشید.

۴) بادام:این نوع از آجیل سرشار از منیزیم هست که می‌تواند به بدن شما کمک کند تا انسولین خود را به طور موثرتری مصرف نماید. درون صورت امکان روزانه حدود ۲۳ دانه بادام کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که حدود ۲۰ درصد از احتیاج شما به ماده معدنی منیزیم که متعادل‌کننده قند خون هست را تامین می‌کند. علاوه بر این آجیل‌هایی مانند بادام سرشار از اسیدهای چرب تک زنجیره‌ای اشباع نشده، پروتئین و فیبر زیاد هستند که آنها را به میان‌وعده‌ای مناسب ازبرای افراد دیابتی تبدیل می‌کند. می‌توانید بسته‌های کوچک ۳۰ گرمی بادام آماده کنید تا روزانه یکی از آن‌ها را مصرف کنید.

۵) اسفناج: هر فنجان از این برگ سبز پخته شده ۲۱ واحد کالری دارد و سرشار از منیزیم مفید ازبرای قند خون و فیبر هست. می‌توانید اسفناج را به صورت خام، تفت داده با روغن زیتون یا پخته یا مخلوط با دیگر سبزیجات مصرف کنید. ‌هم‌چنین می‌توانید مشتی از برگ‌های کوچک اسفناج را به اسموتی خود اضافه کرده یا از آن به جای کاهو درون سالاد استفاده کردن کنید.

۶) دانه چیا: ممکن هست شنیده باشید که کنترل یا کاهش وزن یکی از بهترین مسیر‌هایی هست که می‌توانید ازبرای بهبود سطح قند خون خود انجام هید. دانه‌ چیا از خوردنی‌هایی هست که درون این زمینه به شما کمک می‌کند. درون یک مطالعه گذشته معلوم شد افراد دیابتی که ازبرای شش ماه روزانه حدود ۳۰ گرم از دانه چیا را به رژیم غذایی با محدودیت کالری خود اضافه می‌کنند پس از مدتی با کاهش حدود دو کیلوگرمیِ وزن و حدود چهار سانتی‌متری از دور کمر خود روبه‌رو می‌شوند. علاوه بر آن این دانه‌ها سرشار از فیبر بوده و حاوی پروتئین و ۱۸ درصد از میزان مورد احتیاج کلسیم مصرفی فرد هست. ازبرای مصرف این دانه‌ها می‌توانید یک چهارم از یک فنجان دانه‌ چیا را با یک فنجان شیر یک درصد چربی یا فاقد چربی و نیمی از یک فنجان از میوه‌های برش‌زده مخلوط کرده و آن را شب درون فریزر قرار داده و صبح ازبرای صبحانه میل کنید.

۷) بلوبری:بلوبری حاوی ترکیباتی هست که ثابت شده به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و بهبود چگونگی استفاده کردن بدن از انسولین کمک می‌کند. یک مطالعه گذشته نشان داد مصرف روزانه حدود دو فنجان بلوبری، حساسیت به انسولین را درون افراد مقاوم به انسولین و با اضافه وزن بهبود می‌بخشد. بلوبری هم‌چنین یک منبع عالی فیبر و سایر مواد مغذی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها هست. می‌توانید یک فنجان بلوبری به اسموتی خود اضافه کنید یا نیمی از یک فنجان بلوبری تازه یا منجمد را با یک قاشق سر صاف از ماست بدون شیرینی مخلوط کرده و میل کنید.

۸) بلغور جو دوسر: بلغور جو دوسر تنها ازبرای قلب شما مفید نیست بلکه غذایی هست که به کنترل قند خون نیز کمک می‌کند. بلغور جو دوسر و جوی پرک نیز مانند سیب شاخص گلیسمی پایینی دارند. ولی باید توجه کرد که اگرچه بلغور جو دوسر و جوی پرک به دلیل فرآوری شدن شاخص گلیسمی پایینی دارند ولی جوهای فرآوری نشده شاخص گلیسمی بالایی داشته و ازبرای قند خون مناسب نیستند. می‌توانید بلغور جو دوسر یا جوی پرک را با ادویه ماسالا پخته یا همراه با بلوبری طبخ کرده و به عنوان صبحانه‌ای گرم میل کنید.

۹) زردچوبه:این ادویه طلایی حاوی کورکومین هست. این ماده می‌تواند به حفظ سلامت پانکراس کمک کرده و از تبدیل پیش‌دیابت به دیابت نوع ۲ جلوگیری کند. محققان طی یک مطالعه به مدت وقت ۹ ماه به بعضی از شرکت‌کنندگان مطالعه روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم مکمل کورکومین و بعضی دیگر از دارونماها را دادند. درون آخر ۱۶ درصد از افرادی که دارونما استفاده کردن ‌می‌کردند به دیابت مبتلا شدند، این درون حالی هست که هیچ یک از افرادی که مکمل کورکومین مصرف می‌کردند به این بیماری مبتلا نشدند. این مطالعه چگونگی تاثیر ادویه‌ای قدیمی مانند زردچوبه را بر بهبود حساسیت افراد به انسولین معلوم کرد. می‌توانید ادویه کاری خود را با میزان مناسبی از زردچوبه مخلوط کنید و این ادویه را روزانه درون غذاهای خود استفاده کردن نمایید.

۱۰) چای بابونه:چای بابونه ازبرای بسیاری از بیماری ها به مدت وقت طولانی مورد استفاده کردن قرار گرفته هست. بررسی ها موجود حاکی از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی این چای بوده و یک مطالعه گذشته نشان داده که می‌تواند به کنترل قند خون نیز کمک کند. درون این مطالعه شرکت‌کنندگان به مدت وقت شش هفته روزانه سه دفعه پس از هر وعده غذایی یک فنجان چای بابونه نوشیدند. نتایج مطالعه حاکی از کاهش قند خون، انسولین و مقاومت به انسولین درون این افراد بود. می‌توانید پس از شام یک فنجان چای بابونه را همراه با یک تکه از لیمو ازبرای بهبود طعم و افزایش ویتامین C آن بنوشید.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *