پیمان‌های پولی مسیر دور زدن محدودیت‌های سوئیفت- اخبار رسانه ها – اخبار تسنیم

به گفته گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، طرح یک فوریتی «مسیر‌اندازی و استفاده کردن از پیام‌رسان‌های مالی و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه درون تجارت خارجی» که ازبرای تحقیق به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شده بود، درون این کمیسیون رد شد و این هفته قرار هست گفته کمیسیون درمورد رد این طرح درون صحن علنی مجلس قرائت شود.

با این وجود کارشناسان معتقدند کلیات طرح مذکور به لحاظ محتوای مطرح شده درون آن به ویژه قسمت های مرتبط با جایگزین پیام رسان مالی سوئیفت درون شرایط حال حاضر کشور از اهمیت فراوانی برخوردار هست و چنانچه بعضی اصلاحات درون جزئیات این طرح انجام شود، می تواند درون صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

پیمان پولی مسیر غلبه به سلطه سوئیفت

وضوع استفاده کردن از پیمان‌های پولی به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد درون دوران تحریم، همواره از سوی صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه پولی و بانکی مدنظر قرار داشته هست. درون واقع، درون شرایط دشوار تحریمی که شبکه ارتباطی بانکی ایران با بسیاری از کشورهای عضو شبکه مالی میان‌المللی سوئیفت قطع شده یا تعاملات تجاری با ایران تحت تعقیب تحریم‌کنندگان قرار می‌گیرد، ابزارهای پیمان پولی به عنوان یک برگ برنده وارد عمل شده و تلاش می‌کنند تا درون یک شبکه پوششی میان بانکهای دو کشور، زمینه‌ساز نقل و انتقالات مالی با ارزهای ملی دو کشور شوند.

درون این میان، اگرچه بانک مرکزی چند سالی هست که بر روی استفاده کردن از ارزهای ملی درون تجارت با بعضی کشورهایی که میزان تعاملات تجاری ایران با آنها قابل توجه هست، تمرکز کند، ولی هم اکنون به صورت عملیاتی، موفق به اجرای کامل سیاست پیمان پولی نشده و این موضوع، نه تنها درون دور قبلی تحریم‌ها و دور تازه آن، مغفول ماند، بلکه درون دوران پس از برجام نیز که ارتباط ایران با شبکه سوئیفت به تدریج پس از برداشته شدن تحریم‌ها، برقرار شد، سیاستگذاران پولی و ارزی کشور هیچ وقت به این فکر نکردند که ممکن هست به دلیل پیچیدگی شبکه مالی و بانکی دنیا با سوئیفت و نظام بانکی ایالات متحده آمریکا، مجدد محدودیت‌هایی اعمال شود و بنابراین باید درون شرایط آرامش، ازبرای دوران سختی تدبیر کرد.

حال مجلس طرحی را آماده کرده که بر مبنای آن، استفاده کردن از پیام‌رسان‌های مالی به غیر از سوئیفت را درون دستور کار قرار داده و انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه و چند جانبه را دنبال می‌کند. درون واقع، طرح «مسیر‌اندازی و استفاده کردن از پیام‌رسان‌های مالی و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه درون تجارت خارجی» که یک فوریت آن درون روز ۱۳ تیر ۱۳۹۷ مورد موافقت مجلس قرار گرفت؛ درون کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی و تخصصی، مورد تحقیق قرار گرفته و به دلیل وجود بعضی از ایرادات، از سوی این کمیسیون رد شده هست.

درون این طرح راهکارها و پیشنهادات مناسبی ازبرای تسهیل مبادلات تجاری و مالی میان المللی کشور درون نظر گرفته شده و راهکارهایی همچون انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه، مسیر‌اندازی پیام‌رسان‌های مالی موازی سوئیفت، اتصال کارت‌های بانکی ایران با کارت‌های بانکی کشورهای دیگر و استفاده کردن از ظرفیت ارزهای دیجیتال ازبرای انجام تبادلات مالی میان المللی درون آن دیده شده هست.

راهکارهای ارائه شده درون این طرح ظرفیت کمک به انجام تبادلات مالی میان‌المللی کشور و کاهش آثار تحریم ها را دارد و مطالعه تجربیات و مسیر تحولات میان‌المللی نشان می دهد که کشورها و بانک‌های دیگر نیز از این راهکارها استفاده کردن می‌کنند.

علاوه بر این، مقام معظم رهبری نیز مدتی قبل بر انجام کار ایجابی مجلس شورای اسلامی درون مواجهه با فشارهای آمریکا تاکید ویژه داشته‌اند و بر همین اساس، با توجه به اینکه اصلی‌ترین منبع اطلاعاتی آمریکا ازبرای رصد تراکنش‌های بانکی میان‌المللی، سوئیفت هست، ایجاد و توسعه سامانه‌های موازی سوئیفت نه تنها سبب بیمه شدن کشور درون مقابل تهدیدات دائمی ناشی از قطع این شبکه می‌شود، بلکه اقدامی آفندی درون راستای کاهش اشراف آمریکا بر نظام مالی جهان نیز تلقی می‌شود.

درون عین حال، از آنجایی که درون حال حاضر پیکره اقتصاد کشور آماج حملات متعدد تحریمی از سوی آمریکا قرار گرفته هست، بنابراین می‌توان پی برد که اتخاذ راهکارهایی ازبرای مقابله با آثار سوء تحریم ها ضروریست. به ویژه، دو تجربه کشور درون قطع دسترسی به سوئیفت (سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۷) ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب به ویژه درون حوزه پیامرسان مالی را دوچندان می‌کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت روح کلی پیشنهادات طرح برطرف‌کننده احتیاج حال حاضر اقتصاد کشور هست.

درون مورد طرح مجلس هم درصورتیکه چه اشکالاتی جدی درون متن مواد پیشنهادی وجود دارد که منجر به رد آن درون کمیسیون اقتصادی و سایر کمیسیون‌های مربوطه شد، ولی کلیات طرح مذکور به لحاظ محتوای مطرح شده درون آن به ویژه قسمت های مرتبط با جایگزین پیام رسان مالی سوئیفت درون شرایط حال حاضر کشور از اهمیت فراوانی برخوردار هست.

بر همین اساس، چنانچه کلیات این طرح رد شود ممکن هست این پیام را به افکار عمومی مخابره نماید که مجلس شورای اسلامی با ابزارهای مقابله با تحریم بانکی مخالفت کرده هست و پیگیری اجرا و پیاده‌سازی این طرح‌ها درون شبکه بانکی کشور دچار چالش می‌شود. حال آنکه ایرادات به نوع نگارش طرح برمی‌گردد و نه به محتوای طرح و بنابراین پیشنهاد می‌شود ایرادات وارده به طرح با ارجاع دوباره آن به کمیسیون اقتصادی اصلاح شود.

صاحبنظران این حوزه معتقدند که درون صورت تصویب کلیات و تحقیق جزئیات طرح درون صحن علنی مجلس، پیشنهاد می‌شود مواد ۱ مرتبط با تعاریف و ماده ۲مرتبط با لیست کشورها – این ماده مغایر قانون برنامه ششم هست، حذف شود.

منبع:مهر

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *