لطیفی: نگاه ما به شهدا به سنگ مزار آنها محدود شده هست- اخبار رسانه ها – اخبار تسنیم

به گفته گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، سینمای دفاع مقدس درون طول چهار دهه حیات خود مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته هست. آسیب‌شناسی این شکل بومی سینمای ایران قطعا می‌تواند مسیر را ازبرای تولید آثار ارزشمندی درون این حوزه باز کند. فیلمسازان حوزه دفاع مقدس به دلیل اینکه مشکلات ساخت این نوع کلیپ‌ها را با تمام وجود حس کرده‌اند بهتر از هر کس دیگری می‌توانند درون این زمینه موثر باشند.

«محمدحسین لطیفی» یکی از کارگردان‌هایی هست که «روز سوم» را درون کارنامه هنری خود دارد. وی با توجه به تجربه تهیه‌کنندگی، تسلط کاملی بر موضوع تولید کلیپ بخصوص آثار دفاع مقدسی دارد. گفت‌وگویی که درون ادامه می‌خوانید با این کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران درون خصوص آسیب‌شناسی دفاع مقدس هست.

ورود شما به سینمای دفاع‌مقدس چگونه شروع شد و به عنوان یکی از کارگردانانی که درون این حوزه فعالیت دارید چه تحلیلی از تاریخ سینمای دفاع مقدس دارید؟

ازبرای من قصه هجوم عراق به ایران از آن لحظه شروع شد که عضو جهاد خراسان بودم، زمانی برگشتم دفتر جهاد درون تهران ازبرای نخستین دفعه هجوم هوایی عراق به ایران درون فرودگاه مهرآباد را مشاهده کردم. اوایل کسی باور نمی‌کرد که واقعا جنگ تحمیلی شروع شده هست. درون همان وقت تعدادی از دوستان ما با دوربین‌های هشت میلی‌متری و درون ادامه ۱۶ و ۳۵ م…م. به ثبت وقایع جنگ پرداختند. این دوستان از گروه «چهل شاهد» و دوستان دیگری بودند که وارد قسمت فرهنگی دفاع مقدس شدند.

تا آنجا که به یاد دارم همان سال‌ها نیز سینمای داستانی دفاع مقدس هم قدم‌های اول خود را برداشت. این کلیپ‌ها درون دل منطقه جنگی ساخته می‌شد. یعنب درون کنار رزمندگان کار فیلمبرداری انجام می‌شد. که درون تعدادی از این کارها بنده هم افتخار حضور داشتم. ازبرای نمونه ما به لوکیشن بکری ازبرای فیلمبرداری سکانس‌هایی از کلیپ «وارث» احتیاج داشتیم. همکاران ما درون آن وقت منطقه‌ای را پیدا کردند که مناسب این کار بود. درون حین حرکت به سمت لوکیشن با شلیک گلوله مستقیم دشمن روبرو و به هر ترتیبی بود از آن منطقه خارج شدیم. «حسن کاربخش» کلیپ «دیار عاشقان» را درون همین فضا تولید کرد. «رسول ملاقلی‌پور» هم درون همان شرایط «سقای تشنه لب» را کار کرد.

ولی پس از جنگ عده‌ای که درون حوزه دفاع مقدس کار می‌کردند به عنوان فیلمساز دفاع مقدسی شناخته شدند. تعدادی از دوستان درون همین فضا ماندند و عده‌ای هم تغییر رویه دادند. لذا «ابراهیم حاتمی‌کیا» کلیپ «دعوت» را به خاطر شرایط موجود کارگردانی کرد تا بگوید درون فضای دیگری هم می‌تواند کار کند ولی خوشبختانه به جایگاه اصلی خود بازگشت.

 آیا درون این تغییر رویه ایرادی وجود دارد، به هر حال کارگردان می‌تواند بنا به شرایط اجتماعی وارد حوزه‌های دیگری هم شود؟

همین‌طور هست، نباید ایرادی به این مسئله وارد کرد. هر فیلمسازی محق هست و می‌تواند وارد حیطه‌های دیگری شود، ولی احساس شخصی من این هست که همکاران من برایشان دشوار هست که آنها را فیلمساز منحصراً دفاع مقدسی بنامند. ازبرای همین تعدادی از فیلمسازان سنگر خود را رها می‌کنند و سراغ موضوعات دیگری می‌مسیر. ولی نکته قابل توجه این هست که یک بازه زمانی درون این میان از میان می‌رود که قابل جبران نیست. مساله بعدی این هست که درون سینمای دفاع مقدس امکانات و بودجه داده می‌شود و چون نظارت درستی وجود ندارد، مسیر ازبرای ورود کاراولی‌ها باز می‌شود.

این فیلمسازان با پول دولت ‌سراغ موضوع دفاع مقدس می‌مسیر بدون آنکه تجربه کافی داشته باشند. آنها تنها به صرف داشتن بودجه و سرمایه وارد این حیطه شده و از سوی نهادهای دولتی هم حمایت می‌شوند، متاسفانه هیچ مشاوری هم درون کنار آنها قرار نمی‌گیرد اکثر این کارها هم به استثنای تعداد معدود آثار ارزشمند مثل «دکل» ساخته «حسن برزیده» باقی آثار به حداقل استانداردها هم نمی‌رسند.

این آثار لطمه‌های اساسی به سینمای دفاع مقدس وارد کرده هست. عملاً این کلیپ‌ها قهرمان ندارند. نتیجه این می‌شود که کارگردانان این آثار مرعوب تکنیک می‌شوند و خبری از محتوا درون آنها وجود ندارد. به دلیل نداشتن تجربه روی کار مسلط نیستند و روی کلیپ تمرکز ندارند تا قصه را پیش ببرند. این کلیپ‌ها اغلب به دام شعار می‌افتند.

متاسفانه فیلمسازی که تازه وارد این فضا شده چون دغدغه بازگشت سرمایه را ندارد، انرژی لازم را نمی‌گذارد و درون آخر کلیپ با استقبال مخاطبان مواجه نمی‌شود و سر از بایگانی‌ها درون می‌آورد. از طرفی دیگر مدیران فرهنگی زمانی می‌بینند که سرمایه گذاری آنها درون حوزه سینمای دفاع مقدس ثمری که انتظارش را داشتند، ندارند؛ از ادامه مسیر منصرف می‌شوند.

البته پس از مدتی مدیران تصمیم گیرنده فیلمسازان سینمایی جنگ را دور هم جمع می کنند تا کارهای جدیدی تولید شود. به نظر من درون این شرایط کاملا دیر شده هست، به چه دلیل که تجربه تلخ این سال‌ها ثابت کرده که مخاطب آثار ما را پس زذه و کلیپ‌های دفاع مقدسی درون گیشه جواب نمی دهد.

من درون محافل خصوصی، کارگردان‌های بسیاری را دیده‌ام که عشق و علاقه آن را دارند که درون حوزه سینمای دفاع مقدس کار کنند ولی تجربه‌ای که طی این سال‌ها از برخورد مخاطب نسبت به سینمای دفاع مقدس به وجود آمده مانع می‌شود که آنها وارد این فضا شوند. عشق و علاقه درون میان همه فیلمسازان وجود دارد که راجع به جنگ تحمیلی آثاری را بسازند که درون کنار این دوست داشتن نگرانی‌هایی هم دیده می‌شود و باید گفت شرایط ازبرای ورود آن طور که باید مهیا نیست.

همه منتظرند یکی دو نفر وارد این حیطه شوند و به اصطلاح خط شکنی کنند تا مسیر ازبرای دیگران باز شود و متاسفانه کسی هم پیش‌قدم نمی‌شود. نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم ولی درون شرایطی که کمتر کسی سراغ موضوعات دفاع مقدس می‌رفت، «روز سوم» را ساختم. بدون تعارف باید بگویم که بعضی از مدیران فرهنگی باری به هرجهت شده‌اند. بعضی از آنها تنها سراغ منتشر شدن رمان درون حوزه دفاع مقدس می‌مسیر که خرج آن‌چنانی هم ندارد ولی درون مقابل کارنامه مدیران فرهنگی را پر می‌کند. زمانی خرج تولید درون سینمای دفاع مقدس نسبت به تولید کتاب بالاست اغلب ترجیح می‌دهند سراغ منتشر شدن کتاب بروند.

این درون شرایطی هست که مدیران مدعی هستند که پای کار هستند و حاضرند سرمایه‌گذاری کنند ولی زمانی بحث اجرا پیش می‌آید مشکلات خود را نشان می‌دهد و کسی پای کار نمی‌ایستد. این مشکلات رفته رفته کارگردان را هم مجاب می‌کند که سراغ کارهای دفاع مقدسی نروند. هر دفعه هم به یک بهانه این اتفاق می‌افتد.

نقش رسانه ملی درون این فضا چیست و آیا همین مشکلات درون تلویزیون هم وجود دارد؟

من نمی‌خواهم بگویم که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نباید آنتن خود را با برنامه‌های متنوع پر کند به هر حال رسانه ملی هست و با توجه به مخطبان وسیعی که دارد، باید خوراکش تامین شود. ولی دید سینمای دفاع مقدس درون رسانه ملی چه جایگاهی دارد، زمانی که من «روز سوم» را می‌ساختم، قرار شد که یک مجموعه تلویزیونی تلویزیونی نیز ساخته شود و با زنده یاد «حمید آخوندی» هم قرار گذاشتیم که زمانی به تهران برگشتیم مقدمات کار را فراهم کنیم، ولی با همه مرارت‌ها و سختی‌هایی که آخوندی کشید با همان شعارها مواجه شدیم.

همان دوران من مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها انجام دادم و گفتم درون این کشور یک مدیر فرهنگی را سراغ ندارم که ازبرای تولید آثار دفاع مقدسی دل بسوزاند، زمانی این مصاحبه منتشر شد «عزت‌الله ضرغامی» رئیس صدا و سیما با من تماس گرفت، گویا از این مصاحبه ناراحت شده بود که به چه دلیل چنین حرفی را زده‌ام و از من دعوت کرد که به دفترش بروم. جواب من این بود که من می‌آیم ولی مطمئنم که باز به درون بسته خواهم خورد که چنین هم شد. من رفتم و پس از جلساتی متاسفانه کار روی زمین ماند.

 به چه دلیل چنین مشکلاتی بوجود می‌آید؟ به هر حال باید مسیر حلی ازبرای برون رفت از این اوضاع پیدا کرد.

دلیل این امر روشن هست. ما فراموش می‌کنیم که سکان این کشتی را باید به دست اهلش بسپاریم، باید کسی وارد میدان کار شود که علاقه‌مند به موضوع دفاع مقدس هست و خِرَد مدیریت هم داشته و درون مقابل اهل کار هم باشد. گنجینه دفاع مقدس ما معطوف شده به سنگ قبر شهدا. متاسفانه ما الان با سنگ مزار شهدا طرفیم آنها را محدود به یادمان کرده‌ایم، این نگاه دردی را دوا نخواهد کرد ولی زمانی بیاییم و فرازهای مختلف زندگی شهدا و لحظات دوران دفاع مقدس را دراماتیزه کنیم، قطعا تأثیرات مثبتی خواهد داشت.

به چه دلیل زمانی شاهنامه می‌خوانیم حال خوبی به ما دست می‌دهد، به چه دلیل می‌توانیم ساعت‌ها درون مورد قصه رستم و اسفندیار صحبت کنیم، اینها مگر بیشتر از افسانه بودند که معلوم نیست چقدر آن هم واقعیت داشته باشد. درون مقابل درون طول هشت سال دفاع مقدس بیشمار قهرمان داشتیم که حماسه آفریدند و به راحتی همه آنها را فراموش می‌کنیم و کار را منحصر کرده‌ایم به منتشر شدن چند جلد کتاب. من درون سطح کلان مسئله صحبت می‌کنم. با توجه به شرایط اقتصادی امروز کشور، خرج تولید یک کلیپ خوب و استاندارد حدود ۱۰ میلیارد تومان می‌شود.

باید توجه داشت که این ۱۰ میلیارد درون واقع واکسینه کردن مردم نسبت به تهاجم فرهنگی دشمن هست و ضمنا درون جهت ایجاد روحیه مقاومت درون ملت. ما حداقل درون سال به شش کلیپ دفاع مقدسی نیازمندیم و با یک حساب سرانگشتی ازبرای یک سال به ۶۰ میلیارد تومان پول احتیاج داریم که این رقم درون حوزه دفاعی ما رقم بالایی نیست. سینمای دفاع مقدس از بودجه‌ای که ازبرای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درون نظر می‌گیرند چه سهمی دارد. این مطالبه‌گری باید مطرح شود و به آن جواب داده شود درصورتیکه نه زمانی به خود ماییم که کاملاً دیر شده هست.

منبع:دفاع پرس

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه ها

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *