قیمت تازه خودروهای هیبریدی درون ایران- اخبار رسانه ها – اخبار تسنیم

به گفته گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، اخیراً مجلس درون بخشی از طرح ساماندهی بازار خودرو با هدف کاهش آلودگی هوا، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را به صفر رساند. البته پس از آن بعضی از نمایندگان مجلس عنوان کردند که با توجه به جنگ اقتصادی آمریکا بر ضد مردم ایران، فعلاً این مصوبه مجلس اجرایی نشده و همچنان طبق مصوبه سال گذشته دولت، واردات انواع خودرو به کشور ممنوع خواهد بود.

این وضعیت درون حالی هست که تنوع خودروهای هیبریدی که درون چند سال گذشته وارد بازار ایران شده‌اند بسیار محدود هست، چراکه سایر خودروهای هیبریدی یا مشمول ممنوعیت واردات خودروهای با ارزش دلاری بیش از ۴۰ هزار دلار بوده‌اند یا نمایندگی آن‌ها درون ایران وجود نداشته هست؛ ضمن اینکه اصولاً هم تنوع این دست از خودروها درون دنیا بالا نیست.

به طور کلی خودروهای هیبریدی که وارد بازار ایران شده‌اند شامل خودروهای تویوتا درون مدل‌های “کمری” و “پریوس”، هیوندا درون مدل “سوناتا”، لکسوس درون مدل “NX300” و میتسوبیشی درون مدل “اوت‌لندر” هستند.

اگرچه درون ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی درون مصوبه خود مقرر کردند که واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا وقت تولید آنها درون داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف شود؛ ولی علاوه بر این تعرفه که باید به خزانه دولت واریز شود و اکنون ازبرای خودروهای هیبریدی به صفر رسیده، خرج‌های دیگری همچون اسقاط، حق آمبولانس وزارت بهداشت، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و… نیز وجود دارد که درون قیمت تمام شده خودروهای هیبریدی وارداتی درون ایران تأثیرگذار خواهد بود.

درواقع علاوه بر تعرفه واردات، ۵ درصد حق وزارت بهداشت ازبرای خودروهای آمبولانس، حدود ۴ درصد ازبرای اسقاط، ۱۰ درصد ازبرای مصرف حدود شش تا هفت لیتری که این خودروها دارند، ۱۰ درصد عوارض شهرداری و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هست که کماکان باید ازبرای واردات این خودروها پرداخت شود.

بنابراین درون کل می‌توان گفت که حتی درون صورت واردات با تعرفه صفر باز هم حدود ۴۰ درصد به قیمت‌های جهانی این خودروها درون ایران اضافه می‌شود که البته این خرج نهایی نبوده و به آن باید سود واردکننده خودرو را نیز اضافه کرد.

درون رابطه با سود واردکنندگان خودرو نیز به گفته فعالان این بازار، از زمانی که واردات خودرو ممنوع شد، درصد سود واردکنندگان از محل خرید و فروش این محصول نیز بالا رفت. به گفته فعالان بازار، پیش از این به دلیل اینکه صاحب هر کارت بازرگانی مجاز بود خودرو وارد کند، حاشیه سود واردات خودرو پایین بود و درون مدل‌های پرفروشی همچون خودروهای کره‌ای و چینی سود واردکنندگان درون حدود ۵ تا ۷ درصد بود و درون اقلام کم فروش این میزان سود بالاتر رفته و به ۱۰ تا ۱۵ درصد می‌رسید، ولی هم‌اکنون حاشیه سود واردکنندگان این خودروها درون حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد برآورده شده هست.

بنابراین به حدود ۴۰ درصد عوارض متفرقه واردات خودروهای هیبریدی به طور میانگین ۲۰ درصد نیز سود واردکننده خودرو اضافه می‌شود. به این ترتیب درون آخر می‌توان گفت حتی درون صورت صفر شدن تعرفه واردات، قیمت یک دستگاه خودرو هیبریدی درون ایران با فرض ادامه داشتن شرایط فعلی، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از نرخ‌های جهانی آن خواهد بود.

به عنوان مثال درون خودروهای هیبریدی که تاکنون وارد ایران شده‌اند، قیمت جهانی تویاتا کمری به طور میانگین حدود ۳۵ هزار دلار، تویوتا پریوس میان ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار یورو، لکسوس NX300 معادل ۵۰ هزار یورو، هیوندا سونوتا حدود ۲۴ هزار تا ۳۷ هزار و اوت‌لندر میتسوبیشی درون حدود ۳۵ هزار پوند هست.

بنابراین با توجه به نرخ روز ارز درون ایران درصورتیکه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به نرخ‌های فوق اضافه کنیم، قیمت‌های تازه خودروهای هیبریدی درون ایران با فرض اجرا شدن قانون به صفر رسیدن تعرفه واردات این خودروها، به دست می‌آید.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *