تحقیر دیگری با نوکیسگی- اخبار رسانه ها – اخبار تسنیم

به گفته گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، بامداد روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ به دلیل کورس دو خودروی پورشه تصادف مرگباری درون اصفهان رخ داد و بر اثر آن یکی از پورشه‌ها با انحراف از مسیر اصلی با یک دستگاه پراید برخورد کرده و منجر به فوت راننده پراید شد. پس از آن به دلیل عدم کنترل لازم توسط راننده پورشه، این خودرو با ماشین‌های دیگری از جمله یک ۲۰۶ نیز برخورد و خسارت‌های شدیدی به آنها وارد کرد.

به شهادت حاضران درون این حادثه پسر جوان راننده این پورشه از صحنه تصادف فرار کرد و راننده پورشه دیگر که یک دختر جوان بود با وی تماس گرفت و از خسارتی که به ماشین میلیاردی پدرش وارد کرده شکایت می‌کند. هولناک‌تر از این قضیه واکنش‌های بعدی این دختر جوان هست. پس از آنکه مردم به صحنه تصادف آمده و پلیس را خبر می‌کنند، دختر عربده کشان از مردم می‌خواهد که به کناری بروند و درمورد راننده کشته شده نیز فریاد می‌زند که: «مرده که مرده! دیه‌اش را می‌دهیم. می‌دانید قیمت این ماشین چقدر هست؟ ماشین را تکان ندهید

ابزار که یکی از آنها ماشین و اتومبیل سواری هست و همینطور فناوری، بویژه درون عصر حاضر بزرگترین تأثیر را درون رفتار، کردار، فکر، سبک زندگی، آمال و آرزوها و بینش افراد گذاشت. بنابراین زمانی دوچرخه، یخچال، تلویزیون و… آمد، فکر و ذکر انسان تغییر کرد و یک تأخیر فرهنگی را بوجود آورد

این حادثه بازتاب بسیاری درون شبکه‌های اجتماعی داشت. فارغ از این قضیه که مگر کشور درون این دهه‌ها چه تولیدی به جز نفت ازبرای ارزآوری و کسب درآمد داشته که کسانی درون این کشور تا به این میزان میلیاردر می‌شوند که می‌توانند دو دستگاه پورشه با قیمت‌های میلیاردی وارد کنند؟ چه فرهنگی جایگزین فرهنگی غنی ایرانی – اسلامی شده که عده‌ای ارزش جان انسان‌ها را صرفاً به میزان دیه آنها (که بسیار پایین‌تر از قیمت انواع خودروهای وارداتی هست) می‌دانند؟ بجز اصفهان درصورتیکه به مناطق شمالی تهران (مثلاً از محله جردن به بالا) نگاه کنید نیز متوجه می‌شوید که معمولاً خودروهای گرانقیمت وارداتی درون پیاده‌روها پارک هستند و عابران پیاده درون گذر از این خیابان‌ها مجبورند از وسط خیابان عبور کنند و هر لحظه جانشان درون معرض خطر باشد.

تأخیر و افتادگی فرهنگی درون ایران مدرن

درمورد این وضعیت با امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب‌هایی چون «انسان‌شناسی فرهنگی»، «مبانی جامعه‌شناسی»، «جامعه‌شناسی آموزش و پرورش»، «هنر اجتماعی و ملی» و… به گفت‌وگو نشستیم. قرایی مقدم درون این باره گفت: اصولاً تکنولوژی یا فناوری به همراه خود فرهنگ خاصی را هم می‌آورد و این یک تئوری جامعه‌شناختی هست. به هر حال زمانی انسان شروع به پیشرفت کرد که مغز به خدمت دست و دست به خدمت مغز درآمد.

وی افزود: ابزار که یکی از آنها ماشین و اتومبیل سواری هست و همینطور فناوری، بویژه درون عصر حاضر بزرگترین تأثیر را درون رفتار، کردار، فکر، سبک زندگی، آمال و آرزوها، بینش و… افراد گذاشت. بنابراین زمانی دوچرخه، یخچال، تلویزیون و… آمد، فکر و ذکر انسان تغییر کرد و یک تأخیر فرهنگی را بوجود آورد.

قرایی‌مقدم ادامه داد: به دلیل همین مساله کسی که پورشه سوار هست خیال می‌کند که این سواری ازبرای وی حقی را به وجود می‌آورد. بسیاری از ما ممکن هست قاشق و چنگال نقره درون منزل داشته باشیم ولی نمی‌توانیم از آنها به درستی استفاده کردن کنیم به چه دلیل که غذا خوردن‌مان معمولاً با سر و صدای زیاد همراه هست، ولی درون عین حال فکر می‌کنیم چون وسایل غذاخوری‌مان از نقره هست، نسبت به دیگران که قاشق و چنگال نقره ندارند، دارای پرستیژ یا فرهنگ ویژه‌ای هستیم! قضیه استفاده کردن از پورشه درون این مورد خاص هم همینطور هست.

تئوری تکامل خطی و تأخیر ایرانیان

این جامعه شناس درون قسمت دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تئوری تکامل خطی درون جامعه‌شناسی گفت: بر اساس تئوری تکامل خطی هر کشور، هر تمدن یا فرهنگی که زودتر وارد تکنولوژی شود، افتادگی فرهنگی‌اش کمتر هست. ما درون ایران چون بسیار دیرتر از کشورهای صاحب تکنولوژی به آن دست پیدا کردیم، به تأخیر فرهنگی دچار شده و فاصله میان فرهنگ مادی و فرهنگ معنوی یا فاصله میان ابزارها با فکرمان بیشتر شد.

کسی که پورشه سوار هست خیال می‌کند که این سواری ازبرای وی حقی را بوجود می‌آورد. بسیاری از ما ممکن هست قاشق و چنگال نقره درون منزل داشته باشیم ولی نمی‌توانیم از آنها به درستی استفاده کردن کنیم به چه دلیل که غذا خوردن‌مان معمولاً با سروصدا زیاد همراه هست

نویسنده کتاب «جامعه شناسی آموزش و پرورش» اضافه کرد: بر اساس همین تئوری اکنون مردم اصیل تهران چون زودتر وارد حوزه تکنولوژی شدند، مثلاً ماشین دودی، دوچرخه و… را زودتر از ما شهرستانی‌ها درک کردند، کمتر عقب‌ماندگی فرهنگی دارند. این بر مبنای آن تئوری حرف درستی هست.

قرایی‌مقدم همچنین تحلیل خود از حادثه اصفهان را نیز چنین بیان کرد: نابسامانی اقتصادی کشور و باز بودن مسیر‌های دزدی از بیت‌المال سبب شده تا کسانی درون تهران و شهرستان‌ها یکشبه ره صدساله را پیموده و قدرت وارد کردن ماشین‌های چند میلیاردی مانند پورشه و… را پیدا کرده و درون خیابان‌ها سوار آن شوند. به احتمال قریب به یقین پدر آن دختر اصفهانی که جان شخص کشته شده درون این حادثه را به هیچ می‌انگارد هم به همین طریق ثروتی به هم زده هست. بسیاری از کسانی که ماشین‌های گرانقیمت خارجی سوار می‌شوند، شمالی‌هایی هستند که زمین‌های خود را فروخته‌اند. بنابراین این دسته از آدم‌ها تأخیر فرهنگی دارند و بر اساس تئوری تکامل خطی از فرهنگ تکنولوژی دور افتاده‌اند.

حاکم شدن پتلاچ بر جامعه ایرانی

قرایی‌مقدم درون قسمت دیگری از این گفت‌وگو جامعه ایرانی را جامعه‌ای مبتلا به «از خود بیگانگی» معرفی کرد و ادامه داد: جامعه ایرانی درون این دهه‌ها دچار سبک زندگی «پتلاچ» شده. پتلاچ مفهومی بود متعلق به جامعه سرخپوستی و بعدها درون حوزه جامعه شناسی وارد شد. پتلاچ به این معنی اینکه عده‌ای تلاش کنند با اموال و دارایی خودشان دیگران را تحقیر کنند. اموال و دارایی به ابزاری ازبرای نشان دادن برتری می‌شود.

بر اساس تئوری تکامل خطی هر کشور، هر تمدن یا فرهنگی که زودتر وارد تکنولوژی شود، افتادگی فرهنگی‌اش کمتر هست. ما درون ایران چون بسیار دیرتر از کشورهای صاحب تکنولوژی به آن دست پیدا کرد، به تأخیر فرهنگی دچار شده و فاصله میان فرهنگ مادی و فرهنگ معنوی یا فاصله میان ابزارها با فکرمان بیشتر شد

نویسنده کتاب «مبانی جامعه شناسی» گفت: دختر خراب و فاسدی که درون اصفهان می‌گوید «دیه کسی را کشته‌ایم می‌دهیم» جزئی از سبک زندگی پتلاچ درون ایران هست و چه بسیارند از دختران و پسرانی که درون ایران روزانه به این کارها دست می‌زنند؟ چه بسیارند کسانی که درون مظلومانه توسط این سبک زندگی پتلاچ له می‌شوند، ولی به دلیل نفوذ خانواده این دختران و پسران، حق له شدگان پایمال می‌شود.

این مدرس جامعه شناسی حاکم شدن فرهنگ پتلاچ را سبب نابودی اخلاقیات درون جامعه خواند و اضافه کرد: با حاکم شدن چنین فرهنگی اخلاقیات و معنویت درون جامعه کمرنگ شده و ارزش‌های انسانی به ارزش‌های مادی بدل می‌شود. آدم‌های چنین جامعه‌ای تمام تلاششان را ازبرای نمایشی کردن زندگی‌شان می‌کنند و ازبرای رسیدن به تجمل دست به هر فضاحتی می‌زنند. آن دخترک ورپریده اصفهانی و دخترکان و پسرکان فاسد مشابه درون کل کشور، نتیجه حاکم شدن سبک زندگی پتلاچ و فروریختن ارزش‌های ملی، دینی، سنتی، فرهنگی و… هستند.

وی افزود: پیتیریم آلکساندروویچ سوروکین، جامعه شناس مشهور آمریکایی روسی الاصل، بحث کرد که اکنون ذهنیت حاکم بر همه افراد درون سطح جهان، مادیات هست. تمدن جهانی به سه دوره تقسیم می‌شود: «دوره عقلانی یونانی»، «دوره شهودی قرون وسطی» و «از قرن ۱۶ به پس» که به دوره مادیات مشهور هست.

قرایی مقدم گفت: جامعه فعلی ایران نیز به چنین وضعیتی دچار شده هست. سال‌هاست که جامعه شناسان از سقوط اخلاقیات درون ایران صحبت می‌کنند ولی کو گوش شنوا؟ حتی‌توانم بگویم به نسبت دیگر کشورها بدترین سقوط فرهنگی و اجتماعی درون ایران این دهه‌ها رخ داده هست و این پرستش مادیات کار را به جایی رسانده که هموطنانی که از قدرت مالی کمتری برخوردارند، احترام کمتری دارند و خونشان به هدر هست. شاهد هستیم که این روش درون حال گسترش پیدا کردن درون برنامه‌های تلویزیونی، مجموعه تلویزیونی‌ها، کلیپ‌های سینمایی، سبک زندگی سلبریتی‌ها و… هست. باید هرچه سریع‌تر و تا دیر نشده فکری به حال جامعه بکنیم.

منبع:مهر

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *